Få ordning på hemmet med KonMari-metoden

Detta inlägget innehåller reklamlänkar

I julas började jag fundera lite kring det här med mål, vad jag hade för mål både privat och kring jobbet. Vill inte kalla det nyårslöften för dom håller man aldrig! Och då var en av sakerna att jag vill få ordning på hemmet, inte känna att det är konstant stökigt eller saker överallt. 

Av en ren slump dök det upp ett gruppförslag till mig på Facebook som heter ”Konmari Sverige”. Jag hade ingen aning om vad det var men blev nyfiken och klicka mig in på den och började kolla runt. Det var ju precis det här jag sökte! En metod utvecklad av Marie Kondo som är ett organisiseringsproffs från Japan som utvecklat sin egen städmetod. Den går i korthet ut på att göra sig fri ifrån alla saker som inte utstrålar glädje och på så sätt få ett hem som glittrar. Det låter kanske lite flummigt men efter att ha läst boken så känns det väldigt vettigt att inte slösa en massa energi på det negativa utan framhäva det man tycker om, både i hemmet och i livet. Det här är en metod som verkligen fungerar och du kommer aldrig behöva städa ditt hem igen!

Steg ett: är att läsa boken ”Konsten att städa”, jag laddade ner boken via Nextstory och läste den på semestern (finns även som ljudbok på engelska). Så sjukt smidigt att läsa böcker via mobilen förresten! Man slipper konka runt på tunga böcker och man har alltid en bok att läsa när man får lite tid över, plus att man har en ”inbyggd” lampa till boken! 

Det är klart att man kan läsa sig till vad själva metoden går ut på men för att kunna avgöra på rätt sätt vad man ska slänga och behålla är det viktigt att läsa boken, det kommer göra allt så mycket enklare.

Steg två: När du har din målbild klar för dig är det dags att börja rensa ut! Har du läst boken så känner du nu till att man rensar ut efter kategorier och inte efter rum som man annars ofta gör. Och det är viktigt att följa en viss ordning när man rensar ut, anledningen till det är att man börjar med det som är enklast att rensa ut och man sparar det svåraste till sist. På så sätt blir det inte onödigt långa stopp i processen och riskerar att man tröttnar.

Till skillnad ifrån många andra utrensningsmetoder så utgår man ifrån att allt ska slängas och väljer ut det som ska behållas.

Börja med att rensa ut kläder: Enligt min plan så ska jag vara helt klar till Midsommar, vilket passar väldigt bra då bebisen är beräknad till Midsommar. Jag har rensat ut kläder, som är det man börjar med. Då tar man helt enkelt fram alla kläder man äger och lägger i en hög på golvet. Känns det överväldigande så kan man göra lite underkategorier som överdelar, nederdelar osv. Till kläder hör även ytterkläder, skor, väskor, mössor, badkläder, underkläder och smycken. Man ska gå igenom varje plagg, känner man inte någon glädje när man håller i plagget så ska man tacka för den tiden man har haft tillsammans och låta det gå (kasta, skänka, sälja). När du har gått igenom alla plaggen så ska det även vikas på ett speciellt sätt som göra det mer överskådligt i garderoben och tar upp liten plats.

Jag har gjort mig av med många, många kassar redan och det känns så bra!

Här ser ni hur jag har vikt ihop alla kläderna, de två nedersta är underkläder, badkläder och strumpbyxor. Vill inte ens visa hur det såg ut innan!

Man får en sån bra överblick på alla kläderna plus att det inte blir kaos så fort man tar ut ett plagg.

Nästa steg är böcker. Jag återkommer när jag är lite mer inne i den processen då jag ännu inte har börjat ta mig an den ännu.

Visst verkar det spännande?

Om Becca

Mitt största intresse är design, sömnad och även allt annat man kan skapa. Här på Designbecca hittar du utöver kreativa guider även mina skönhetstips om hudvårdsrutiner, bra mascara och andra guider.

Inlägget senast uppdaterad: 2018-08-16

Lämna en kommentar